Een motorverzekering is een verzekering waarmee een motorrijder eventuele schade die hij of zij veroorzaakt aan anderen kan afdekken. Daarnaast kan de motorrijder ervoor kiezen om eventuele schade aan zichzelf en/of de eigen motor te verzekeren.
Net als bij de autoverzekering, geldt in Nederland dat een motorverzekering een wettelijk verplichte verzekering is. Een eigenaar van een motor moet verplicht een verzekering afsluiten waarmee in ieder geval alle schade die (de bestuurder van) de motorfiets in het verkeer aan andere personen of voertuigen veroorzaakt, wordt gedekt. Vanwege het feit dat deze verzekering wettelijk verplicht is, heet deze motorverzekering een WA motorverzekering (WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid). Omdat de WA motorverzekering verplicht is, hebben alle verkeersdeelnemers de garantie dat ze een schadevergoeding ontvangen zodra ze – door de schuld van een (andere) motorbestuurder – schade leiden.
Naast de schade die de motorrijder aan anderen kan veroorzaken, is het natuurlijk ook mogelijk dat er schade aan de eigen motor ontstaat (en/of fysieke schade aan de bestuurder of bijrijder). Dit risico is te verzekeren door een motorverzekering te kiezen met een ruimere dekking. Dit is echter niet verplicht. Op het moment dat er voor een ruimere dekking gekozen wordt en er ontstaat schade aan de eigen motor – veroorzaakt door een ander of door de motorrijder zelf – dan kan de verzekering aangesproken worden om deze schade te vergoeden.
Motorverzekeringen kun je onderverdelen naar de geboden dekking. Er zijn een groot aantal verschillende soorten motorverzekeringen. Hierbij geldt dat niet alle maatschappijen exact dezelfde dekking zullen aanbieden. Onderstaande dekkingen hoeven dus niet bij alle maatschappijen te gelden.
- WA motorverzekering (wettelijke aansprakelijkheid):
De Wettelijke Aansprakelijkheid verzekering dekt de schade die u met uw motor veroorzaakt waarvoor u wettelijk aansprakelijk bent. De schade die ontstaat aan uw eigen motor wordt bij een WA verzekering echter niet vergoed. Iedere motorbezitter is verplicht om zijn motor (minimaal) WA te verzekeren.
- WA + Diefstal motorverzekering:
De WA + diefstalverzekering dekt – naast de dekking die valt onder de WA motorverzekering – de schade die ontstaat bij diefstal. Vaak geldt dat er eisen gesteld worden in verband met diefstalpreventie (alarm, slot, opstal) om voor deze dekking in aanmerking te komen.
- WA + Diefstal- en aanrijding motorverzekering:
De WA + diefstal- en aanrijdingverzekering – naast de dekking die valt onder de WA motorverzekering – de schade die ontstaat bij diefstal of aanrijding. Vaak geldt dat er eisen gesteld worden in verband met de diefstalpreventie (alarm, slot, opstal) om voor deze dekking in aanmerking te komen.
- WA + Beperkt Casco motorverzekering:
Een motorverzekering met WA + Beperkt Casco dekking biedt – naast de verplichte WA-dekking – ook dekking tegen schade uit een aantal in de voorwaarden genoemde gebeurtenissen. U dient hierbij te denken aan schade door diefstal, brand, hagel/storm en schade bij transport.
- All risk motorverzekering (WA + Volledig Casco):
Een All Risk motorverzekering wordt ook wel WA + volledig casco genoemd. De All Risk motorverzekering kent een nog wat uitgebreidere dekking dan de beperkt casco verzekering. Bij de all risk verzekering is schade aan de eigen motor in de meeste situaties gedekt.
Waarom een motorverzekering?
Naast het feit dat een motorverzekering verplicht is, is het goed afdekken van de risico’s van het motorrijden ons inziens ook heel verstandig. In Nederland rijden een kleine 600.000 motoren rond. Uit onderzoek blijkt dat motorrijders – verhoudingsgewijs – vaker bij ongevallen betrokken zijn dan autorijders. Uit onderzoek blijkt dat dit voor een groot deel te maken heeft met het feit dat motoren door de overige weggebruikers vaak niet goed gezien worden. Dit hangt voor een deel samen met het feit dat motoren verhoudingsgewijs klein, snel (er wordt ook vaak te hard gereden!) en wendbaar zijn waardoor andere weggebruikers een motor vaak te laat opmerken. Daarnaast geldt dat bij ongevallen met motoren de fysieke schade aan de bestuurder (en opzittende) vaak veel groter is dan bij auto’s.